زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی

فهرست مطالب

زگیل تناسلی یکی از بیماری‌هایی است که دستگاه تناسلی مردانه و زنانه را درگیر کرده و بصورت تکه‌های گوشتی کوچک (شبیه خال‌های گوشتی) در اندازه‌های مختلف روی دستگاه تناسلی رشد می‌کند. زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی انتقال می‌یابد، همچنین زگیل تناسلی می‌تواند باعث ایجاد اختلال در آمیزش جنسی بیمار گردد.

تماس جنسی اصلی‌ترین شیوه‌ی انتقال این بیماری به شمار می‌رود. اما هر گونه تماس پوستی (گر چه تماس جنسی صورت نگیرد)، یا حتی رابطه‌ی جنسی کنترل شده (استفاده از کاندوم) می‌تواند باعث انتقال این بیماری شود، چرا که ممکن است کاندوم نتواند ناحیه آسیب دیده را به صورت کامل پوشش دهد. همچنین اغلب زگیل‌های تناسلی آنقدر کوچک هستند که نمی‌توان آن ها را با چشم غیر مسلح دید، اما بعضی اوقات این زگیل‌ها تکثیر شده و در دسته‌های کوچک خود را نشان می‌‌دهند و قابل رؤیت می‌باشند.

درمان زگیل تناسلی
درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یا HPV ( پاپیلوم انسانی) شایع ترین ویروسی است که به افراد منتقل می شود.متاسفانه باید بگوییم افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند تا قبل از آن به این بیماری هیچ گونه اطلاعی ندارند و راههای انتقال آن را نمی دانند. اغلب افرادی که به این عارضه دچار می شوند گمان می کنند که این عارضه زخم یا خال گوشتی ساده بوده که به آن دچار شده اند و خیلی زود برطرف می شود.

این طرز تفکر باعث می شود که در مراجعه به پزشک پوست نیز تعویق کنند و در نتیجه  بیماری در بدن منتشر شده و حتی به شریک جنسی نیز منتقل می شود. در نتیجه درمان با مشکل مواجه خواهد شد.

این بیماری و این ویروس حدود 100 نوع می باشد که اغلب ناحیه تناسلی را مبتلا می کند. ویروس پاپیلوم به دو نوع کم خطر و پر خطر تقسیم می شود. منظور از کم خطر ، کم بودن و محدود بودن انتشار آن در ناحیه تناسلی می باشد که با درمان های به موقع و مراجعه های منظم به پزشک پوست می توان از پیشروی آن جلوگیری به عمل آورد و درمان های متعددی برای آن به کار گرفت و این عارضه را از بین برد.

دلایل ابتلا به زگیل تناسلی

شایع ترین دلایل ابتلا به زگیل تناسلی عبارتند از:

  • ابتلا به ویروسی به نام Human Papilloma virus یا  HPV   که عامل اصلی زگیل تناسلی می‌باشد.
  • رابطه جنسی مقعدی
  • رابطه جنسی در سنین پایین
  • داشتن شرکای جنسی متعدد در یک بازه زمانی
  • مصرف دخانیات
  • مصرف مفرط الکل
  • استرس و فشارهای روانی مزمن

علائم ابتلا به زگیل تناسلی

ممکن است بیمار در مراحل اولیه هیچ گونه علائمی نداشته باشد، زیرا هنگامی که ویروس عامل زگیل تناسلی وارد بدن می‌شود، تقریباً به مدت 6 هفته الی 6 ماه به حالت نهفته باقی می‌ماند. در برخی مواقع این زگیل‌ها در صورت، لب، زبان و یا سقف دهان پیدا می‌شوند. شایع‌ترین علائم ابتلا به زگیل تناسلی عبارتند از:

  1. پیدایش زگیل مشابه خال گوشتی در مناطق جنسی بدن
  2. افزایش میزان رطوبت در ناحیه جنسی درگیر شده
  3. افزایش ترشحات واژینال
  4. احساس خارش شدید در اندام جنسی
  5. خونریزی واژینال در زمان رابطه جنسی یا بعد از آن
  6. درد در ناحیه آسیب دیده

انواع زگیل تناسلی

انواع زگیل های تناسلی بسته به ظاهر آنها به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

  • زگیل کاکل دار
  • شبیه به گل کلم
  • نوک تیز
  • قارچ مانند
  • نامنظم
  • پاپیلاری

انواع درمان زگیل تناسلی کدام ها می باشد؟

درمان زگیل تناسلی یا با استفاده از برخی پمادهایی است که متخصص تجویز می نماید و باید طبق دستورالعمل استفاده شود یا در صورت پاسخ نگرفتن از روش های جراحی که این روش چندین قسم می باشد، استفاده می شود.

درمان ها شامل: جراحی  با لیزر  CO2 ، کرایوتراپی ، فریز یا کوتر می باشد.
یکی از تفاوت های درمان ها در این است که لیزر درمانی باعث می شود که در همان جلسه ای اول از میزان انتشار ویروس در ناحیه تناسلی بیمار جلوگیری شود  و عارضه را خنثی کرد و این برای زگیل های زیاد بسیار مناسب تر می باشد در حالی که در روش کرایوتراپی اگر تعداد زگیل ها زیاد باشد، پزشک نیاز به چند جلسه خواهد داشت تا این روش مفید واقع شود.

بهترین راه مشاوره با متخصص و صلاح دید خود دکتر معالج ، انتخاب بیمار، تعداد زگیل ها، اندازه و حجم آنان، موقعیت زگیل  تناسلی می باشد و در درمان موثر خواهد بود.

آیا زگیل تناسلی واکسن دارد؟

در ابتدا متذکر می شویم که اغلب بیماری های ناحیه تناسلی دارای واکسن می باشند اما همه ای افراد به واکسن نیاز ندارند و طبق یک فرمول پزشکی از کاری که غیر ضروری است باید اجتناب نماییم.

افرادی که دارای شرکای جنسی متعددی هستند و اغلب در حال مقاربت جنسی اند باید واکسن زگیل تناسلی و یا گارداسیل رابزنند اما افرادی که فقط یک شریک جنسی دارند و زندگی تمیزی دارند، نیاز ضروری به زدن واکسن زگیل تناسلی نخواهند داشت.

واکسن ممکن است که عوارضی رابرای متقاضی به همراه داشته باشد زیرا داروی شیمیایی به حساب می آید . از جمله عوارض واکسن زگیل تناسلی دردی است که در ناحیه تزریق ایجاد می کند و دومی افت فشار خون می باشد که با مصرف مقداری مواد قندی و شیرین برطرف می شود پس عوارض حادی را برای بیمار به همراه نمی آورد و روشی مناسب برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

عوارض بیماری زگیل تناسلی

زگیل‌ تناسلی ممکن است عوارضی به دنبال داشته باشد که شایع‌ترین آنها عبارتند از:افزایش احتمال ابتلا به سرطان گردن رحمسرد مزاجی و کاهش میل جنسی به دلیل خونریزی یا درد یا ظاهر نامناسب دستگاه تناسلیاختلالات بارداری، عدم رشد جنین به صورت مناسب

چگونه از مبتلا شدن به ویروس زگیل تناسلی پیشگیری کنیم ؟

  • تزریق واکسن گارداسیل : این واکسن می تواند از ابتلا به انواع مشهور این ویروس جلوگیری کند همچنین مصرف این واکسن در جلوگیری از سرطان دهانه رحم نیز موثر است. تزریق این واکسن باید قبل از سن فعالیت جنسی باشد.
  • استفاده از کاندوم : استفاده از کاندوم خطر ابتلا به زگیل های تناسلی را کاهش می دهد.
  • برقراری رابطه با فردی که از سلامت آن اطمینان دارید.

نمایش کلیه خدمات مطب

مشاوره: 09366858691