زگیل تناسلی در زنان و دختران مجرد

زگیل تناسلی در زنان و دختران مجرد

فهرست مطالب

زگیل تناسلی در زنان و دختران

زگیل‌های تناسلی برجستگی‌های دانه‌ ای یا خوشه ایی هستند که در نواحی دستگاه تناسلی (لابیا، مقعد و رکتوم) ظاهر می‌شوند. زگیل‌های تناسلی ضایعات ویروسی می‌باشند که به‌صورت توده‌ هایی با اندازه‌ای کوچک و به رنگ گوشت هستند و در علوم پزشکی به نام کاندیلوما شناخته می‌ شوند.

آن‌ها در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. زگیل‌ های تناسلی عموماً از طریق تماس پوست به پوست بین شرکای جنسی منتقل می‌شوند. دختران باکره، در صورت داشتن زگیل قابل مشاهده در دستگاه تناسلی یا مناطق اطراف آن، معالجه خواهند شد. درمان به طور معمول یا با یک کرم یا لوسیون انجام می‌شود که به طور مستقیم در ناحیه آسیب دیده استعمال می‌ شوند و یا با برداشتن فیزیکی زگیل از طریق انجماد، بسته به وضعیت هر بیمار، انجام می‌ شود.

در این مقاله با علائم، دلایل، درمان‌ ها و راه‌ های پیشگیری از زگیل تناسلی در دختران مجرد و زنان آشنا خواهید شد. باید توجه داشته باشید که برای درمان زگیل تناسلی خود، باید به پزشک ماهر و مجربی مراجعه کنید که با درمان‌ ها و کنترل مشکلات این بیماری آشنایی دارد؛ این کار باعث کاهش خطر عوارض جانبی و طول دوران نقاهت خواهد شد.

دلایل ابتلا به زگیل تناسلی در خانم‌ها و دختران مجرد


زگیل تناسلی در خانم‌ها و دختران مجرد
زگیل تناسلی در خانم‌ها و دختران مجرد

زگیل‌های تناسلی بسیار مسری هستند و می‌توانند در طی رابطه جنسی دهانی، دستگاه تناسلی یا مقعد از طریق یک شریک جنسی آلوده شیوع پیدا کنند. برای انتقال ویروس نیازی به رابطه جنسی دخولی نیست، در صورتی که منطقه آلوده کاملاً تحت پوشش کاندوم نباشد، می‌تواند از طریق تماس پوست به پوست منتقل شود. زگیل تناسلی نمی‌تواند از طریق بوسیدن، در آغوش گرفتن، حمام رفتن، استفاده از حوله مشترک یا صندلی توالت سرایت کند.

زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی بلافاصله بعد از تماس فرد با عفونت ظاهر نمی‌ شود. ممکن است ماه‌ ها یا سال‌ ها طول بکشد تا رشد کنند. اکثر افراد بدون کمک گرفتن از درمان با این ویروس مقابله می‌ کنند و دلیل چنین مواردی این است که این ویروس مشکلی ایجاد نمی‌ کند. بعد از اینکه این ویروس درمان شده و مشکل برطرف شود، احتمال ابتلای مجدد به آن صفر خواهد بود. انواع مختلفی از HPV وجود دارد. HPV عامل زگیل تناسلی، باعث سرطان نمی‌ شود.

عوامل خطر زگیل تناسلی در دختران مجرد و زنان


اکثر افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند، زمانی به HPV مبتلا خواهند شد. عواملی که باعث افزایش خطر ابتلا به این عفونت می‌شوند عبارتند از:

  • رابطه‌ جنسی محافظت نشده با چندین شریک جنسی
  • مبتلا بودن به عفونت مقاربتی دیگر
  • رابطه‌ جنسی با فردی که اطلاعی از زندگی جنسی او ندارید.
  • فعال جنسی بودن در سنین پایین
  • نقص سیستم ایمنی مثلاً در اثر HIV یا داروهای پیوند عضو
  • سیگار کشیدن
  • کمتر از ۳۰ ساله بودن

عوارض زگیل تناسلی در دختران مجرد و زنان


عوارض عفونت HPV عبارتند از:

سرطان

سرطان دهانه‌ رحم  بسیار با عفونت HPV تناسلی مرتبط است. برخی از انواع HPV هم در سرطان واژن، مقعد، آلت تناسلی مردان و دهان و گلو مؤثر هستند. عفونت HPV همیشه باعث سرطان نمی‌ شود، اما زنان، مخصوصاً آن‌ هایی که مبتلا به HPV خطرناک بوده‌ اند، باید مرتباً آزمایش پاپ‌ اسمیر (Pap) بدهند.

مشکلات در دوران بارداری

زگیل‌ها ندرتاً در طول بارداری بزرگ خواهند شد و باعث ایجاد مشکل در ادرار کردن می‌ شوند. زگیل‌ های دیواره‌ واژن می‌ توانند در بافت کششی واژن در طول زایمان قرار گیرند. ممکن است زگیل‌ های بزرگ در ناحیه‌ تناسلی یا واژن، در زمان زایمان کشیده شوند و دچار خونریزی گردند. به ندرت دیده می‌ شود که کودک متولد شده از مادر مبتلا به زگیل تناسلی در قسمت گلو دچار زگیل می‌ شود. ممکن است کودک برای جلوگیری از انسداد مجاری تنفسی نیازمند جراحی باشد.

علائم زگیل تناسلی در دختران مجرد و زنان


علائم زگیل تناسلی در دختران مجرد و زنان
علائم زگیل تناسلی در دختران مجرد و زنان

انواع خاصی از زگیل تناسلی، نواحی دستگاه تناسلی، دهان و گلو را آلوده می کند. در زیر برخی از علائم زگیل تناسلی آورده شده است:

  • زگیل ها معمولاً به رنگ خاکستری یا گوشتی مشخص می شوند و در ناحیه لگن، داخل مهبل، گردن رحم و اطراف مقعد ایجاد می شوند.
  • بسیاری از اوقات، ظاهر و حضور مداوم این زگیل ها بدون درد است، اما ممکن است باعث بروز خارش، ترشحات غیرمعمول و قرمزی شوند.
  • گاهی اوقات، مبتلایان به زگیل تناسلی به دلیل شرایط پیشرفته، درد زیادی را احساس می کنند.
  • در بعضی موارد، HPV می تواند به فردی منتقل شود حتی اگر شریک زندگی وی هرگز بیماری در او ظاهر نشده باشد و علائم عفونت را مشاهده نکرده است.
  • زگیل تناسلی به شکل توده‌ها یا برجستگی‌های گوشتی هستند. تعداد زگیل‌ ها متفاوت بوده و ممکن است به شکل خوشه‌ هایی شبیه به گل‌ کلم باشند.
  • زگیل‌های تناسلی عمدتاً همرنگ پوست فرد یا کمی تیره‌ تر هستند. این برجستگی‌ ها ممکن است سطحی صاف و نرم یا زبر داشته باشند. همچنین ممکن است آنقدر کوچک باشند که دید نشوند.
زگیل تناسلی زنان چه شکلیه
زگیل تناسلی زنان چه شکلیه

زگیل تناسلی اغلب علائمی ندارد اما ممکن است با موارد زیر همراه باشد:

  1. خارش
  2. سوزش
  3. حساسیت یا درد
  4. خونریزی

تشخیص


هنگامی که شما برای مشاوره خصوصی به مطب مراجعه می‌کنید، با پزشک متخصص باتجربه در این خصوص ملاقات خواهید کرد. ایشان ماهیت شخصی بودن ویزیت شما را درک می‌ کنند، بنابراین هر کاری که می‌ توانند انجام می‌ دهند تا به شما کمک کنند تا احساس راحت‌ تری داشته باشید.

زگیل تناسلی در زنان

در طی این ویزیت، شما می‌ توانید تجربه خود را از زگیل دستگاه تناسلی‌ تان بگویید. پزشک معمولاً از طریق معاینه مستقیم و دیداری می‌ تواند زگیل تناسلی را تشخیص دهد. این شامل معاینه کامل ران‌ ها و ناحیه لگن می‌ باشد. در برخی موارد، بیوپسی (نمونه‌برداری) از ضایعه برای تایید تشخیص زگیل تناسلی ضروری است.

تشخیص زگیل تناسلی
تشخیص زگیل تناسلی

پزشک معالج شما از سابقه‌ بیماری شما سؤال خواهد کرد و اطلاعاتی در مورد وضعیت و درمان‌های موجود ارائه می‌دهد. ممکن است نیاز به معاینه زگیل تان باشد تا بتواند یک دوره درمانی مناسبی را برایتان تعیین کند. این اطلاعات منجر به ایجاد یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای شما خواهد شد.

آزمایش پاپ‌ اسمیر

زنان باید مرتباً آزمایشات لگن و پاپ‌ اسمیر بدهند که به تشخیص تغییرات واژن و رحمی که در اثر زگیل تناسلی ایجاد شده‌ اند یا تشخیص زودهنگام سرطان رحم کمک خواهند کرد. در آزمایش پاپ‌ اسمیر، پزشک از وسیله‌ ای به نام اسپکولوم کمک می‌ گیرد تا بتواند واژن را باز نگه دارد و مسیر واژن تا رحم را بررسی کند.

سپس از یک وسیله‌ی بلند استفاده می‌ کند تا نمونه‌ ای از سلول‌های رحم را جمع‌آوری کند. این سلول‌ ها زیر میکروسکوپ قرار می‌ گیرند تا وجود هرگونه مشکل در آن‌ها بررسی شود.

آزمایش HPV

فقط برخی از انواع HPV تناسلی با سرطان رحم مرتبط هستند. نمونه‌ ای از سلول‌ های رحم، که با آزمایش پاپ‌ اسمیر جمع‌آوری شده، می‌ تواند برای وجود انواع HPV سرطانزا مورد بررسی قرار گیرد. این آزمایش معمولاً برای زنان 30 ساله و بزرگتر از آن انجام می‌ شود. این آزمایش برای زنان زیر 30سال مناسب نیست، چون HPV آن‌ها معمولاً بدون نیاز به درمان برطرف می‌شود.

درمان زگیل تناسلی دختر مجرد


درمان زگیل تناسلی دختر مجرد باکره
درمان زگیل تناسلی دختر مجرد باکره

در حال حاضر درمانی برای HPV وجود ندارد. معمولاً سیستم ایمنی بدن فرد به مرور زمان با این ویروس مقابله خواهد کرد. پزشکان بسته به عوامل خاصی مانند اندازه و محل قرارگیری زگیل های دستگاه تناسلی، اقدامات مختلفی را برای درمان زگیل های تناسلی در زنان و دختران مجرد ارائه می دهند. درمان های مختلف شامل دارو، برداشتن جراحی یا کرایوتراپی (فریز کردن) می باشد.

اگرچه زگیل های نرم به تمام درمان های دارویی پاسخ می دهند، اما زگیل های سخت ممکن است با درمان جراحی و فیزیکی مانند کرایوتراپی، برش، الکتروکاتری (Electrocautery) و یا لیزر درمانی بهتر درمان شوند. برای رفع کامل زگیل ها، ممکن است به چندین جلسه درمانی نیاز باشد. درمان زگیل های تناسلی فقط مبتلایان را از علائم و ناراحتی های ایجاد شده توسط ویروس خلاص می کند. روش های درمانی برای رفع زگیل تناسلی عبارتند از:

داروها

داروهای موضعی موجود برای زگیل تناسلی عبارتند از:

ایمیکویمود (آلدارا، زیکلارا)

این کرم باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی شما برای مقابله با زگیل‌ ها می‌ شود. زمانی که کرم روی پوستتان است از رابطه‌ جنسی اجتناب کنید. این کرم می‌ تواند باعث ضعیف شدن کاندوم یا دیافراگم جلوگیری از بارداری شده و پوست شریک جنسی را ملتهب کند. یکی از عوارض جانبی محتمل این دارو، قرمزی پوست است. عوارض جانبی دیگر عبارتند از: تاول، بدن درد، سرفه، بثورات و خستگی.

زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان

پودوفیلین و پودوفیلوکس (کندیلوکس)

پودوفیلین یک رزین گیاهی است که بافت زگیل تناسلی را نابود می‌ کند. پزشک این محلول را برای شما استعمال خواهد کرد. پودوفیلوکس ماده‌ فعال مشابهی دارد، اما خودتان می‌ توانید آن را در منزل استعمال کنید. هرگز پودوفیلوکس را به نواحی داخلی نزنید. همچنین این دارو برای زنان باردار مناسب نیست. عوارض جانبی آن می‌توانند شامل التهاب خفیف پوست، زخم یا درد باشند.

تریکلورواستیک اسید

این داروی شیمیایی زگیل‌ ها را می‌ سوزاند و می‌ تواند برای زگیل‌ های داخلی ناحیه‌ تناسلی نیز استفاده شود. عوارض جانبی آن می‌ توانند شامل التهاب خفیف پوست، زخم یا درد باشند.

سینکاتچینز (ورجین)

از این کرم برای درمان زگیل‌ های خارجی ناحیه‌ تناسلی و زگیل‌ های داخل یا اطراف مقعد استفاده می‌ شود. عوارض جانبی مانند قرمزی پوست، خارش یا سوزش و درد اغلب خفیف هستند.

درمان با جراحی

پزشک به افرادی که زگیل‌ های بزرگ دارند یا زگیل‌ هایی دارند که درمانشان دشوار است، توصیه خواهد کرد که زگیل‌ها را بردارند. در زیر تعدادی از روش‌های موجود برای برداشتن زگیل آمده است:

کرایوتراپی یا سرمادرمانی

در این روش زگیل‌ های تناسلی با نیتروژن مایع منجمد می‌ شوند. کرایوتراپی ممکن است باعث احساس سوزش شود، درد و تاول شود.

برش جراحی

در این روش پزشک زگیل را بریده و بر می‌ دارد. قبل از عمل، با استفاده از بی‌ حسی موضعی ناحیه مدنظر را بی‌ حس می‌ کنند.

الکتروکوتر

در این روش پزشک با استفاده از یک دستگاه الکتریکی زگیل را می‌ سوزاند. ممکن است فرد نیازمند بی‌ حسی موضعی باشد.

لیزردرمانی

در این روش جراح از پرتو نور پرانرژی برای از بین بردن زگیل استفاده می‌ کنند. این درمان می‌ تواند با درد و التهاب همراه باشد. نباید از روش‌ های درمانی سایر زگیل‌ ها برای درمان زگیل‌ های تناسلی استفاده کرد؛ این کار می‌ تواند باعث تشدید علائم شود.

زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان

از بین بردن زگیل‌ های تناسلی به معنای درمان عفونت HPV نیست. ممکن است این زگیل‌ها بعد از برطرف شدن مجدداً برگردند و همچنان فرد ناقل این ویروس است. اگرچه استفاده از کاندوم در طول رابطه‌ی جنسی باعث کاهش خطر انتقال می‌شود اما کاملاً مانع آن نمی‌ شود.

چه وقت برای زگیل تناسلی به پزشک مراجعه کنیم؟


چه وقت برای زگیل تناسلی به پزشک مراجعه کنیم
چه وقت برای زگیل تناسلی به پزشک مراجعه کنیم

وقتی که فردی متوجه می‌شود که به زگیل تناسلی مبتلا شده، باید به متخصص، مثلاً یک کلینیک سلامت جنسی، مراجعه کند. گاهی اوقات زگیل‌ های تناسلی به مرور زمان و خود به خود برطرف می‌ شوند. با این حال، درمان باعث می‌ شود که خطر انتقال کاهش یافته و علائم مشکل‌زا، مانند خارش و درد، بهبود یابند.

آماده شدن برای مراجعه به پزشک

زنان باید به ژنیکولوژیست (متخصص زنان و زایمان) مراجعه کنند.

چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟

فهرستی از موارد زیر در خودتان تهیه کنید:

  1. علائم و زمان شروع آن‌ها. علائمتان را شرح دهید و بگویید که شریک جنسی شما هم این علائم را داشته یا خیر.
  2. سوابق جنسی، از جمله هرگونه احتمال تماس اخیر با عفونت، مخصوصاً اگر آمیزش محافظت نشده یا آمیزش با شریک جنسی جدیدی داشته‌ اید.
  3. اطلاعات پزشکی مهم، شامل مشکلاتی که به خاطر آن‌ها تحت درمان قرار گرفته‌ اید.
  4. همه‌ داروها، ویتامین‌ ها یا مکمل‌ هایی که مصرف می‌ کنید و دوز مصرفی آن‌ ها.

چه سؤالاتی از پزشکتان بپرسید؟

برخی از سؤالات اساسی که باید از پزشکتان درباره‌ی زگیل تناسلی بپرسید عبارتند از:

  • چه آزمایشاتی باید بدهم؟
  • آیا باید آزمایشاتی برای عفونت‌های مقاربتی دیگر هم بدهم؟
  • در صورت لزوم چه روشی را برای درمان پیشنهاد می‌ کنید؟
  • چه مدت بعد از شروع درمان بهبود می‌ یابم؟
  • آیا ناقل هستم؟ چگونه می‌توانم احتمال انتقال این ویروس به دیگران را کاهش دهم؟
  • آیا شریک جنسی من هم باید آزمایش بدهد؟
  • کی می‌توانم بدون هیچ خطری رابطه‌ جنسی داشته باشم؟
  • آیا زگیل تناسلی مجدداً برمی‌گردد؟
  • آیا احتمال ابتلا به عوارض زگیل تناسلی در من وجود دارد؟
  • با چه فاصله‌ی زمانی باید برای بررسی مشکلات دیگر مربوط به زگیل تناسلی معاینه شوم؟
  • آیا کتابی برای من هست؟ چه سایت‌هایی را توصیه می‌کنید؟

اگر سؤال دیگری داشتید حتماً بپرسید.

از پزشکتان چه انتظاراتی داشته باشید؟

ممکن است پزشکتان سؤالات زیر را از شما بپرسد:

  • شدت علائمتان چقدر است؟
  • آیا رابطه‌ی جنسی ایمن دارید؟ همیشه همینطور است؟
  • آیا اخیراً با شریک جنسی جدیدی رابطه‌ی جنسی داشته‌اید؟
  • آیا شریک جنسی‌تان آزمایشات لازم برای بررسی عفونت‌های منتقله از راه جنسی (مقاربتی) را انجام داده است؟
  • آیا واکسن HPV زده‌اید؟ کی؟
  • آیا باردار هستید یا قصد بارداری دارید؟

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی در خانم‌ها و دختران مجرد


پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی در خانم_ها و دختران مجرد
پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی در خانم_ها و دختران مجرد

محدود کردن تعداد شریک‌ های جنسی و واکسن زدن باعث کمک به شما در جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی خواهد شد. استفاده از کاندوم در همه‌ رابطه‌ های جنسی خوب است اما باعث حفاظت کامل در برابر زگیل تناسلی نمی‌ شود.

واکسیناسیون

مراکز کنترل و پیشگیری  از بیماری (CDC) واکسیناسیون دوره‌ ای HPV را برای خانم‌ ها و دختران مجرد 11-12 ساله توصیه می‌ کنند، البته می‌ توان این واکسن را در 9 سالگی هم زد. دختران مجرد باید قبل از اولین رابطه‌ جنسی این واکسن را دریافت کنند. عوارض جانبی این واکسن معمولاً خفیف بوده و شامل تورم محل تزریق واکسن، سردرد، تب خفیف و علائمی مانند سرماخوردگی است.

زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان

CDC امروزه توصیه می‌ کند که همه‌ دختران 11 و 12 ساله، به جای 3دوز واکسن سابق، 2دوز واکسن HPV را به فاصله‌ حداقل 6ماه دریافت کنند. دختران کوچکتر 9 و 10 ساله و نوجوانان 13 و 14 ساله هم می‌ توانند این واکسن را به صورت 2دوز بزنند. این روش 2دوز برای افراد زیر 15سال مناسب است. نوجوانان و زنانی که واکسن زدن را دیرتر و در سنین 15-26 سالگی شروع می‌ کنند، باید 3دوز از این واکسن بزنند.

هزینه‌ درمان زگیل تناسلی در دختران مجرد و خانم‌ ها


درمان زگیل های تناسلی یک روند منحصر به فرد برای هر شخص است. عوامل متعددی وجود دارد که در تعیین دوره مناسب برای درمان متناسب با نیازهای شما نقش دارند. به همین دلیل ممکن است هزینه های نهایی بین بیماران متفاوت باشد. تنها راه پی بردن به هزینه دقیق برای درمان زگیل تناسلی تان، حضور در یک جلسه مشاوره با یک متخصص است.

سؤالات متداول


چرا باید زگیل های تناسلی در زنان و دختران مجرد درمان شود؟

تشخیص زودرس و درمان سریع می تواند به جلوگیری از عوارض بعدی زگیل تناسلی کمک کند. از عوارض زگیل تناسلی می توان به سرطان دهانه رحم، واژن، ولووا، مقعد و دهان و گلو اشاره کرد. قرار گرفتن در یک برنامه درمانی، از جمله این که تحت نظر یک پزشک قرار بگیرید، می تواند به کاهش انتقال جنسی یا مادرزادی HPV کمک کند.

بعد از درمان چه کاری باید انجام دهیم؟

پزشک برای اطمینان از عدم عود مجدد، ویزیت های پیگیری را ترتیب می دهد زیرا زگیل های تناسلی می توانند در برابر درمان بسیار مقاوم باشند. دستورالعمل مراقبت بعد از درمان نیز به کلیه بیماران داده می شود. هر نوع درمانی که دارید، باید بدانید که زگیل یک شبه از بین نمی رود. همچنین ممکن است آنها دوباره برگردند و دوباره به درمان نیاز داشته باشید.

زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان زگیل تناسلی در زنان

آیا زگیل ممکن است برگردد؟

ویروس HPV می تواند در پوست شما بماند و زگیل می تواند دوباره ایجاد شود. ممکن است زگیل بدون درمان از بین برود اما این امر می تواند ماه ها طول بکشد.

درمان زگیل تناسلی چه مدت طول می کشد؟

اولین دوره شیوع زگیل های تناسلی معمولاً شدیدتر است و مدت زمانی که طول می کشد تا این زگیل ها جدید ظاهر شده از بین بروند، همراه با دوره های بعدی، بستگی به توانایی بدن شما در مبارزه با ویروس دارد و این که آیا شما از داروی ضدویروسی برای درمان آنها استفاده می کنید یا خیر. چرخه اولیه زگیل های تناسلی ممکن است ۱۴ تا ۲۱ روز طول بکشد، برای افراد دیگر شیوع بیماری ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد، در حالی که برای بعضی ها ممکن است طی چند روز بیاید و برود – هیچ قانون قطعی برای آنها وجود ندارد.

استفاده از کرم های دارویی ضدویروسی می تواند باعث سرعت بخشیدن به روند بهبودی آنها شود زیرا به بدن در حمله به ویروس و از بین بردن زگیل کمک می کند. توصیه می شود در هنگام استفاده از داروها برای درمان زگیل، سیگار نکشید زیرا بسیاری از داروها به این روش بهتر عمل می کنند. در حینی که زگیل ها در حال رفع و درمان شدن هستند، به هیچ وجه رابطه جنسی نداشته باشید، زیرا هنوز مسری هستند و حتی با وجود کاندوم نیز به راحتی می توانند به شریک جنسی منتقل شوند.

زگیل تناسلی با چه چیزهایی اشتباه گرفته می‌ شود؟

زگیل تناسلی با ضایعات بی‌خطر مانند خال، منگوله‌ی پوستی (اسکین‌تگ)، پاپول مرواریدی آلت (جوش‌های ریزی در اطراف لبه‌ی کلاهک آلت تناسلی مردان و ابتدای واژن) اشتباه گرفته می‌ شود.

چگونه می‌ توان تشخیص داد که مشکل موجود زگیل تناسلی است یا خیر؟

می‌توانید زگیل تناسلی را از ظاهر برجسته‌اش تشخیص دهید. ممکن است در یک قسمت فقط یک زگیل باشد، یا چند زگیل به صورت خوشه‌ای ایجاد شده باشند. آن‌ها کمی تیره‌تر یا کمی روشن‌تر از پوست فرد هستند. گاهی اوقات نقاط تیره‌ای در آن‌ها دیده می‌شود که عروق خونی مسدود شده هستند.

آیا زگیل تناسلی مشکلی جدی است؟

زگیل تنناسلی در صورت عدم درمان ممکن است به مناطق دیگر بدن سرایت کرده یا اندازه و تعدادش افزایش یابد. در اکثر موارد زگیل تناسلی خود به خود بهبود نمی‌یابد و باید به محض مشاهده مورد معاینه‌ی پزشک قرار گیرد.

شروع ابتلا به زگیل تناسلی در دختران مجرد و زنان چگونه است؟

آن‌ها کوچک و به اندازه‌ی سرسوزن تا نخود و زبر و سفت هستند. ممکن است نقاط تیره‌ای در آن‌ها دیده شود که مانند دانه هستند و در واقع لخته‌ خون می‌ باشند. معمولاً در قسمت‌هایی از پوست که زخم بوده، مانند جای خراشیدگی با ناخن، دیده می‌ شوند.

زگیل تناسلی چقدر عمر می‌ کند؟

زگیل تناسلی در بیماران مختلف متفاوت است. زگیل تناسلی ممکن است خود به خود یا با درمان برطرف شود. آن‌ها ممکن است چند ماه تا چند سال بمانند (با درمان یا بدون درمان)؛ اکثر آن‌ها دو سال زمان لازم دارند تا برطرف شوند. تقریباً ۳۰% همه‌ی زگیل‌ها، در ۴ماه اول بعد از عفونت برطرف می‌شوند.

نمایش کلیه خدمات مطب

مشاوره: 09366858691