لیزرco2 فرکشنال

لیزرco2 فرکشنال چیست؟

فهرست مطالب

لیزرco2 فرکشنال یکی از متداول ترین و البته بهترین روش ها برای درمان چین و چروک های پوست، چاله های ناشی از آکنه و اسکار و به طور کلی جوان سازی پوست است.که در کلینیک های پوست و زیبایی انجام می شود.

لیزرco2 فرکشنال در واقع نسل جدید لیزرهای co2 است که با وجود داشتن تمامی مزایای لیزرهای قدیمی و بلکه بیشتر از آن، عوارض آنها را ندارد. در این زمینه باید گفت لیزر co2  بیش از دو دهه بود که به عنوان بهترین روش برای درمان غیرجراحی چروک ها و چاله های پوستی مورد استفاده قرار می گرفت.

این روش اگرچه نتیجه بسیار مثبتی داشت و با درصد موفقیت بالایی می توانست عوارض پوستی را برطرف کردن و پوستی صاف و یکدست ایجاد کند؛ اما طولانی بودن مدت التیام که حدود 4 الی 6 ماه بعد از لیزر زمان می برد، در حالی که صورت باید حدود دو هفته پانسمان می شد، استفاده از آن را برای بیشتر افراد سخت و گاه غیر ممکن کرده بود.

دکتر عاطفه فیضمند
دکتر عاطفه فیضمند

اما امروزه این مشکلات با نسل جدید لیزر های co2  با نام  co2  فرکشنال تا حدود زیادی حل شده است. به طوری که تمامی مزایای این لیزر باقی مانده و عوارض و سختی های آن مرتفع گردیده است. لیزر co2 فرکشنال به راحتی قادر به  درمان مشکلات پوستی مانند جای زخم های آکنه ، چین و چروک های عمیق پوستی ، شل شدگی پوست و کم حجم شدن بافت پوست می باشد.

هدف اصلی لیزرهای co2 فرکشنال لایه برداری تمام سطح اپیدرم و الاتیس درم است.این لیزرها تاثیرات دوگانه ای دارند اول اینکه باعث ایجاد کلاژن ها یجدید در بافت پوست می شوند ودیگر اینکه باعث تبخیر آب موجود در بافت ها میگردد.فرکشنال به معنی برداشتن لایه ای از پوست در یک لحظه است.

هزینه ی لیزر فرکشنال:

لیزر فرکشنال برای موارد مختلف کاربرد دارد برای مثال فردی که برای درمان جای جوش اقدام می کند هزینه اش با کسی که برای جوانسازی پوست اقدام کرده متفاوت است زیرا بیماری که برای جای جوش خود اقدام می کند بنا بر مقدار عمیق بودن جای جوشش پزشک امکان دارد تشخیص دهد که بیمار در کنار لیزر فرکشنال از دارو خاصی یا لیزر های ترکیبی دیگری مثل لیزر میکرونیدلینگ استفاده کند ولی شخصی که برای جوانسازی و یا لیفت صورت مراجعه کرده با توجه به پوستش نیازی به روش های ترکیبی نداشته باشد .بنابر این هزینه ی انجام لیزر فرکشنال برای هر فردی متفاوت است.

اقدامات و مراقبت های قبل و بعد از انجام لیزر  فرکشنال :

  • دو تا چهار هفته قبل از لیزر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از دستگاه ها و مواد برنزه کننده، پرهیز کنید.
  • 20 الی 30 روز قبل از لیزر  فرکشنال استفاده از محصولات ضد پیری و لایه بردار را متوقف کنید. در صورت امکان از مصرف آسپرین، ادویل و ناپروکسن یا هر نوع داروی ضد التهابی دیگر اجتناب کنید. از هر نوع درمان های اسیدگلیکولیک پرهیز کنید. استفاده از مینوسیکلین، تتراسایکلین و داکسی‌سایکلین را متوقف کنید. از اپیلاسیون، مالش ساینده، و درمان‌ها میکرودرم ابریژن اجتناب کنید.
  • قبل از انجام لیزر  فرکشنال بیمار باید توسط پزشک متخصص پوست و مو معاینه شود. انتظارات بیمار بررسی شده و میزان بهبود از طرف پزشک و متد انجام کار مشخص شود.
  • در زمان انجام لیزر فرکشنال نیازی به آمپول بی حسی و… نیست و تنها استفاده از کرم های موضعی بی حس کننده که معمولا حاوی لیدوکائین و یا پریلوکائیین هستند، کفایت می کند. این کرم ها را  ساعتی قبل از انجام لیزر بر موضوع مورد نظر می زنند تا بیمار در هنگام انجام کار درد زیادی را احساس نکند.
  • طول مدت انجام لیزر فرکشنال معمولا حدود 30 دقیقه است. و بعد از پایان کار پوست محل لیز ملتهب و برافروخته است. معمولا پزشک این بر افروختگی را با کمپرس یخ و سرمای موضعی کاهش می دهد.
لیزر فرکشنال
لیزر فرکشنال
  • خوشبختانه در این نوع لیزر مانند لیزرهای نسل قدیمی، نیاز به پانسمان محل انجام لیزر نیست؛ و تنها جهت افزایش سرعت بهبود ممکن است کرم هایی مثل زینک اکساید و کرم های ترمیم کننده و آنتی بیوتیک توسط پزشک تجویز شد. 
  • روز بعد از انجام لیزر  فرکشنال پوست حالت شبیه به سوختگی خفیف یا آفتاب سوختگی می شود و کمی تیره تر به نظر می آید. این حالت طی یک هفته و با پوست اندازی بهبود می باید؛ و طی حدود دو هفته سرخی و دلمه های تشکیل شده روی پوست نیز از بین می رود. 
  • در این مرحله فرد پوستی تازه که گلگون و نازک و شفاف است را احساس می کند؛ که طی حدود سه هفته نیز این سرخی خفیف از بین می رود پوست شما به حالت کاملا طبیعی و البته جوان شده برمی گردد .
  • طی 6 روز بعد از انجام لیزر  فرکشنال توصیه می شود زیر نور مستقیم خورشید قرار نگیرید همچنین پس از گذر از این مدت و تا بهبود کامل پوست (حدود 3 هفته) نیم ساعت قبل از خروج زا منزل حتما کرم ضد آفتاب با اس پی اف بالاتر از  30 بزنید. 
  •  همچنین در هفته اول پس از لیزر به هیچ وجه از کرم های معمول و لوازم آرایشی استفاده نکنید.
  • در صورت ایجاد دلمه بر روی موضع تحت درمان با لیزر سی او تو فرکشنال از کندن و دستکاری کردن آن خودداری کنید.

مزایای لیزر CO2 فرکشنال :

مهمترین مزیت لیزر سی او دو فرکشنال نسبت به لیزر قدیمی سی او تو ، دوران بهبود کوتاه تر، درد کمتر برای بیمار و عدم نیاز به بیهوشی حین عمل و پانسمان بعد از عمل است .

 همچنین می توان موارد زیر را نیز از مزایای این نوع لیزر نسبت به نمونه های قدیمی آن دانست :

  1.  افزایش کلاژن سازی 
  2. قابلیت لایه‌برداری، و تحریک‌پذیری به صورت هم‌زمان وجود دارد .
  3. کاهش چین و چروک های سطحی و رفع افتادگی پوست
  4. قابلیت تعیین طیف در رفع ضایعات عروقی و رنگی  

عوارض لیزر سی او دو فرکشنال :

لیزر سی او دو فرکشنال   به طور کلی عارضه خاصی که دائمی بوده و نگران کننده باشد ندارد. اگرچه پس از انجام لیزر قرمزی و تورم و نقاط تیره رنگ روی پوست برای دو تا سه هفته باقی می ماند. اما این نشانه ها ناشی از عملکرد درست لیزر سی او تو فرکشنال است و به مرور برطرف شده و پوست تازه رخ می نماید.

پرسش و پاسخ درباره لیزر سی او دو فرکشنال 

1 – مزيت ليزر فركشنا ل نسبت به ليزرهاي قبلي چيست ؟

با توجه به ا ينكه ليزر فركشنال (لیزر فراکسل)فقط بخشي ا ز پوست را به صورت ستونهاي حرارتي تخريب مي كند  بطور كلي آسيب كمتري به پوست مي رساند به همين دليل اولاً پروسه ترميم و بهبودي پس از ليزرسريعتر صورت مي گيرد ، ثا نياً عوارض زود هنگام بعد از ليزرهاي قبلي مثل قرمزي ، تورم وادم بسيار كمتر ايجاد مي شود و به همين دليل فرد مي تواند بسيا رزودتر به سر كار برگردد. سومين مزيت ا ينكه عوارض دير هنگام پس از ليزر مثل قرمزي طولاني مدت ،ايجاد لك پوستي وايجاد اسكار ، نيز نسبت به ليزرهاي قديمي بسيار كمتر ايجاد مي شود .

2 – ليزر فركشنال براي چه مشكلات پوستي كاربرد دارد ؟

ليزرهاي فركشنال طيف اثر وسيعي دارد بدين معني كه علاوه براينكه اين ليزرها درجوانسازي پوست وكاهش چروكهاي پوست بسيارموثرهستند، در درمان مواردي مثل لكهاي مقاوم به درمان ، منافذ باز صورت ، تركهاي دوران بارداری( یا استریا Striae)نيز اثرات قابل توجهي داشته ا ست . كاربرد ديگر و مهم ليزرهاي فركشنا ل درمان اسكار ناشي از جوش ،سالك يا اسكارهای جراحیا ست .

3 – آيا انجام ليزر فركشنال دردناک است ؟ 

پاسخ به اين پرسش به ميزا ن تحمل افراد بستگي دارد .براي افرادي كه آستانه تحمل درد بالائي دارند انجام ليزر بدون بيحسي امكان پذير است . براي ساير افراد مي توان از كرمهاي بيحس كننده نيم ساعت تا يك ساعت قبل عمل استفاده كرد .

4 – چند جلسه ليزر فركشنال براي بهبودي بيماري لازم است ؟

بسته به تنظيما ت دستگاه و نوع بيماري تحت درمان، بين 6-4 جلسه درمان لازم است . فوا صل جلسات درمان معمولا يك ماه مي باشد .

5 – از چه زماني پاسخ درماني ظاهر مي شود ؟ 

پاسخ درماني در ليزرهاي فركشنا ل سريع نيست و معمولا بهبود قابل مشاهده پس از 4-3 ماه مشاهده مي شود . درطي اين مدت پوست مشغول ساخت كلاژن جديد و بازسازي كلاژن والاستين قديمي است .

6- از چه زماني بيمار ميتواند به سر كار برگردد ؟ 

در اغلب موارد بيمار ميتواند همان روز يا حداكثر روز بعد به سر كار برگردد. زمان برگشت به سر كار به نوع بيماري و تنظيمات دستگاه بستگي دارد .

7 – انجام ليزر فركشنال چه عوارضي دارد ؟

عوارض ليزر فركشنا ل معمولا در درمانهاي شديد و تنظيما ت بالاي دستگاه ا يجاد مي شود. پس ازا نجام ليزر فركشنا ل معمولا تا چند روز پوسته ريزي و بعضاً دلمه وجود دارد كه طبيعي ا ست . گاهي اوقات تورم به مدت چند روز در محل وجود دارد. استفاده از كيسه يخ بلافاصله پس از ليزر وسپس به طور متناوب مي تواند اين عارضه را كمتر كند يا از بروز آن پيشگيري كند. عارضه نادر ديگر ايجاد لك ناشي از ا لتهاب است كه اغلب در پوستهاي سبزه اتفاق مي ا فتد .

8 – لیزر فرکشنال برای چه محلهایی قابل استفاده است ؟

لیزر فرکشنال را میتوان برای تمام بدن به کار برد ولی کاربرد آن در مناطقی که کاربرد سایر لیزرها محدودیت دارد مثل گردن و دست اثرات بهتری دارد.

نمایش کلیه خدمات مطب

مشاوره: 09366858691